Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

MasTTertape Blog

Előrejelzés Bergheimből, avagy készül a Roco V100-asa      

előző bejegyzés                                                                                                                                                                                                 következő bejegyzés

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK


2015. december 9.

Ugyan már két hónapja hír a hír, mégis érdemes róla többször is beszélni, mert a vasútmodellezők népes táborában igen sok kérdést vet fel a Roco idei újdonsága, a keleti szektor V100-asának TT méretű modellje.

 

 

Nem titkolom, hogy 2009 óta minden évben kint vagyok Nürnbergben, ahol a többi jelenlévővel egyetemben voltaképpen első kézből tudhatjuk meg az információkat, terveket, amelyekkel az aktuális évben előállnak a gyártók. Konkrétan a Rocoval nagyon jó a kapcsolat, pontosabban Reindl úrral, aki a fejlesztési divízió vezetője és kollégáim már megannyi magyar témájú modellhez nyújtottak segítséget, amelyek azóta sikerrel szerepelnek a hazai piacon - főleg H0 méretben.

Nekem maradt a TT-s vonatkozás feldolgozása, vállalva a kicsit hálátlan szerepkört, amiben rendre a méret marginális helyzetét elemeztük vicces formában. Értsd: a Roco az utóbbi években nagyon kevés üzleti lehetőséget lát a középméretben, egyfajta nyűgnek kezeli, ezért a fejlesztési energiáknak csupán elenyésző százalékát engedi erre a területre. És ebből fakadóan mindig alakulnak olyan kedvesen poénkodós szituációk, aminek a végén jót röhögünk a TT-n. Ekkor általában úgy érzem magam, mint kockafejű Pistike a napköziben, akinek a nap végén kaján mosollyal veregetik meg a vállát...  Mindeközben persze igyekszem hozzávetőlegesen pontos képet nyújtani a magyar TT-s társadalom vásárlási és gyűjtési szokásairól úgy, hogy azért vannak hivatalos piaci szakértői is a területnek. Ennek ellenére mégis - szerintem - egy torz és homályos kép jut el nem csak az osztrák céghez, hanem az összes többi gyártóhoz. Nem mondom, hogy csak ez az oka a számunkra sokszor érthetetlen újdonság terveknek, de az biztos, hogy pl. egy Roco szempontjából a magyar piac kb. egy szabolcsi falu svájci óraboltjának üzleti sikereivel egyenértékű.

 

Persze a jelen beharangozó tárgya messze nem a magyar piaci igények és tanácsok kategóriája, hiszen egy tőzsgyökeres németről, azon belül is egy keleti kultuszdízelről beszélünk. Mégis fel kellett említenem a nürnbergi seregszemlét, mert idén február elején egy szó nem esett a készülő mozdonyról, annak ellenére sem, hogy a felesztési igazgató sokadszorra is leírta a méretünket, nagyjából olyan szavakkal, hogy oda nincs értelme fejleszteni, nagyon szűkül a piac, nincs fizetőképes kereslet, stb. Tegyük hozzá, hogy a H0 méret sem remekel e téren...

Tehát Nürnbergben egy szó nem hangzott el a mozdonyról, nyilván szigorú belső utasításra volt hírzárlat, majd igazán meglepő módon az októberi, lipcsei játékvásáron jelentették be a tervet, akkor már jelentős CAD állománnyal és némi handmustrerrel, azaz prototípus modellel.

 

 

Lipcse mindig is fontos volt a vasútmodell újdonságok szempontjából és mivel Nürnberg fénye az utóbbi években kezd megkopni, másfelől a publikum oda kevésbé jut el, ezért kellett egy olyan alkalom, ahol sokkal nagyobbat durran a bejelentés.

 

Jelen gondolatmenetemnek az is célja valahol, hogy végre egy helyen elérhető és visszakereshető legyen maga az alaphelyzet, hogy ugyan miért is volt fontos most ez a mozdony. Pontosabban a V100-as ismételt piacra dobása úgy, hogy a TT méretben már volt/van egy sikeres széria a Tillig gyártásában. Fórumainkon időnként előjön a párhuzamos modellek kérdése és a fiatalabb, vagy frissen érkező olvtársak nem biztos, hogy helyére tudják tenni a dolgot. Pedig nagyon egyszerű.

TT méretben a V100-as, vagy későbbi megjelölése szerint a BR110-es már a BTTB időktől létezik, az ún. álforgóvázas kivitelben, uniformizált hajtással, ami jó volt a V75/BR107-eshez is. Kezdetben imitált, majd valós világítással és az évek során több változatra bővülő kínálattal. Érdekes módon a keleti festési variációk mellett hamar piacra kerül két DB-s kivitel is, ami meglepő volt az akkor még szigorúan NDK-s vállalattól. A rendszerváltozás idejére az eredeti konstrukción még elkészülhetett a ma elég ritka törtfehér alapon zöld csíkos próbafetési változat is.

 

 

Ők túlélték a nagy reprivatizációs időszakot és még a Parisel-éra kínálatába is bekerült. Az 1990-93-as időszakra tehető, az amerikai piac meghódítása szempontjából sikertelen vezetés után az egész cég átkerült a Tillig tulajdonába, így számos modell vagy nem mehetett át, vagy nem volt értelme a régi konstrukciót továbbvinni. Ne feledjük, már a '90-es évek közepét tapostuk, a méret akkor halálra volt ítélve, ezért csak és kizárólag korszerű modellekkel lehetett piacra lépni - ha egyáltalán volt ennek értelme. Gyorsan, hogy miért is: a TT a keleti szektor "játéka" volt. A váltás után jött nyugatnémet márka, vele együtt a nyugati árudömping, a kutyának sem kellett a lejátszott ideológiával spékelt régi portéka. Pénz volt, a hobbisták pedig a rég áhitott irányba mozdultak, azaz a sokkal szélesebb kínálatot nyújtó H0, vagy éppen N méret felé. Ezért is van az, hogy minden valamire való vasútmodellezőnek volt TT-s időszaka is. Tehát a vásárlók száma drasztikusan csökkent, és ha valaki életben akart maradni a méretben, akkor lépnie kellett. A Tillig jól gondolta és élni akart. 1995-re pedig piacra dobta a V100-as felújított, korszerű modelljét. A kasztni eleve szép volt, csak kicsit módosítani kellett a rögzítéseken. A hajtás végre valós forgóvázas, erős kivitelű lett és természetesen korszerű világítás is került a modellbe. Ne feledjük, fontos volt a lépés, hiszen egy ilyen kultuszmozdony sokak szívét dobogtatta meg és ha meg akarták tartani a gyűjtőt, modellezőt, akkor kellett nekik adni valamit. Így hát 1995-ben elindult győzedelmes hódító útjára a típus, amiből azóta megszámlálhatatlanul sok festési variáció készült, sőt az eredeti típusváltozatok között fellelhető kétféle hosszméret is megjelent - mintegy 3 mm-es különbség formájában - a Tillig kínálatban is.

Persze az évek során kisebb ráncfelvarrásokon átesett a modell, mert hogy kicserélődött a panel, majd a dekóder foglalat, a világítás, de az alapszerszám maradt. És marad is, mert a gyártó újabb és újabb variációkat tesz be a katalógusba, így egyértelműen kimondható, hogy nem kifutó a típus.

 

 

 

 

Mégis ismét képbe kerül a párhuzamos fejlesztés. Az a jelenség, amikor egy meglévő modelltípussal jelentkezik egy konkurrens gyártó. Volt már ilyen nem egyszer. Hiszen éppen a Roco volt az, aki hosszú évek térnyerése után letaszította a trónról a Tillig Szergejt. Ma már azt mondja erre a gyártó, hogy éppen ezért nincs is értelme gyártani, mert a Roco szebb és újabb. Vagy ott van a Kühn vs. Roco harc a Búvárok terén, amihez ugye bejött a képbe az MTB (lásd összehasonlító tesztemet). Vagy a Piko által gyártott Hercules mizéria, ami ismét a Kühn-nél vet fel kérdéseket. És lehet sorolni a példákat, sőt elárulom, mindezt meg is kérdeztem egyenként a gyártóktól. Német emberek lévén, egyértelmű választ nem adtak. Piaci szereplőkként a piacra hivatkoznak, hogy az majd úgyis eldönti a lépés szükségességét. Talán a Tillignél érzékeltem némi tanácstalanságot akkor, amikor felemlegettük az Arnold BR95-ös tervét úgy, hogy közben a sebnitziek újdonságai között is ott szerepel a gőzös. Erről majd egy külön cikkben, mert természetesen mindennek vannak indokai.

Tehát az alapkérdés az, hogy miért fut neki két különbözó gyártó is ugyanannak a modellnek? A kérdés költői, de nézzük a tényeket! Ha csak a Szergej esetre koncentrálunk, láthatjuk, hogy mennyivel jobb lett a Rocoé, mint a korábbi Tillig. Minden szempontból. Igaz, a sebnitzi modell itt is a '90-es évek technikai színvonalát képviseli, annak ellenére, hogy több fejlesztő is közreműködött a munkában. Mégis, az idő eljárt felette és a Roco jó pillanatban porolta le a témát, így azóta tarol a típussal. Nem a legjobb példa, de mindenképp említésre méltó a Roco Ludmillája akkor, amikor a BTTB/Tillig azonos (pedig nem) mozdonyáról beszélünk. A '80-as évektől kapható volt a régi Ludmilla, igaz hossztorzított, a Nohab alvázához passzoló méretben. Aztán jött a Roco és mindenestül hazavágta a BR130-as egyeduralmát. Igaz, hogy az osztrákok a "nagy" Ludmillát, azaz a hosszabb járművet modellezték, abból is a már kis oldalablakos verziót, így a korábbi gyártót védve, nem beszélhetünk egyértelmű típuskiváltásról. A pontos kínálatot két éve a Piko egészítette ki a valóban egzakt 130-131-esekkel. De még ezek sem a Roco által gyártott típusok alternatívái. Vagy ahogy Kühn úr említette, olyan sorozatokat gyártanak külön-külön a Búvár esetében, amelyek biztosan megtalálják a közönségüket. No, ha így van, akkor viszont elképzelhető, hogy van létjogosultsága a párhuzamos fejlesztéseknek. Persze a végső és legfontosabb tényező az ár. És ha csak ebből a szempontból elemezzük a Tillig vs. Roco V100 párharcot, akkor már most láthatjuk, hogy az osztrákok nyerésre állnak...

 

 

De miért is érdekes ennyire a V100-as? Gyakorlott webező ilyenkor beüti a keresőbe a kulcsszavakat és máris kitárul számára a világ. Csak a keleti V100-as esetében széles online és még gazdagabb offline adathalmazt találunk. Akinek megéri, az megrendeli az EK Verlag, vagy a többi, német szakmai kiadó könyveit, magazinjait, tematikus kiadványait a típusról és máris ellátja magát bőséges információs anyaggal, hosszú évekre.

Itt most nem merülnék el a mozdonytípus ismertetésébe, mert az tán sokakat el is tántoríthat. Többször elhangzott, hogy keleti V100. Igen, mert van egy nyugati testvére is, ami az NSZK-ban vált ikonikus típussá.

 

 

Természetesen ő is létezik TT-ben, a Modist hozta össze a Tilliggel karöltve. Írást lásd ITT.

De hogy a keleti mozdony közel 10 éves (más források szerint 20 éves) gyártási ciklusában 1146 példány készült belőle, az mindenképp arra szintre emeli, hogy érdemes akár többször is lehúzni róla a bőrt.

A másik fontos tényező, hogy alapból négyféle motortípussal, ennek megfelelő teljesítményekkel készült és mindezt megfejeli, hogy a váltás után ezek új számozással átkerültek a DB AG kötelékébe, sőt megannyi külföldi variáció is létezett, illetve sok került el magánvasutakhoz. Ha csak arra az alapvető tényre gondolunk, hogy míg a DR-nél a dízelek 1xx sorozatba, a DB-nél pedig 2xx sorozatba tartoztak, már ez a számozáskülönbség megkétszerezi a lehetőségeket még minden egyéb tulajdonságok egyezése esetén is.

 

 

A Roco éppen ezért ugye már H0-ban is igen szép modellt alkotott a típus előtt tisztelegve, no meg a vásárlók előtt, akik bizony veszik is a modellt. Ezzel a nagyobb testvérről készült modellfotóval promózzák az új TT-s fejlesztést, meg a cikkben látható, további hivatalos CAD és handmuster ábrával.

 

Azzal ugye mindenkivel egyet érthetünk, hogy egy mozdonytípus lemodellezése gyártó és gyártó között merőben eltérhet. A fent említett okok mellett ez is egy fontos paramétere a párhuzamos fejlesztésnek. Azt se feledjük, hogy ma már szinte minden modellgyár mögött egy-egy professzionális pénzügyi befeketetői társaság áll, akiknek messze közük nincs a vasútmodellezéshez, ők profitot szeretnének. Tök mindegy, hogy miből. A jól megfizetett menedzsment pedig "elintézi", hogy a modellpiacon tudjanak érvényesülni. Lássuk be, ez ma már egyre nehezebben megy. Talán a mai helyzetről EZ A FILMÜNK számol be a legjobban.

De mindenképp kihívás egy meglévő és a piac által nagyon is kedvelt modellt újra kiadni. És ahogy korábban is említettem, ha a Szergej példáját nézzük, akkor nem kétséges a Roco modell sikere. Mondom ezt úgy, hogy semmivel sem degradálom a Tillig fejlesztéseit, hiszen az általuk kiadott új modellek szintén kiváló minőségűek és a fejlesztési irány ígéretes. De legyek PC, ugyanígy a Kühn, a Piko és az MTB is a felső kategóriát képviseli.

Szóval profit kell, ezért meg kell próbálni a szűkülő piacnak azokat a receptorait birizgálni, amire talán beindulhat a vásárlási kedv.

 

 

Nézzük mit kínál nekünk, amolyan "előjáték" gyanánt a bergheimi csapat! A rajz ugye mindent elbír, pláne ha CAD. Az első musterek már utalnak az anyaghasználatra és az egyes részletek egyéni fogalmazásmódjára. Ezek azok a nüanszok, amiben markánsak eltérnek a gyártók egymástól. Az már nem kérdés, hogy TT méretben a korlátok, kapaszkodók külön ki legyenek dolgozva. Ha valaki visszaemlékszik a BTTB modellre, ott láthattuk, hogy ezek bizony a kasztnival egybeöntöttek. Aztán jött a ZRT, azaz a Zurüstteile, a kiegészítő szerelvények tasakja. Ebből ragaszthattuk fel a szükséges apróságokat, ami egyfelől nagyon jó, másfelől a szép modell könnyen elcsúfulhat a bizonytalan kezek és a túlcsorduló pillanatragasztó által. Meg persze a "hardcore" gyűjtő nem is teszi fel ezeket rá, mondván a "felkütyüzött" modell már nem újszerű, csökken az értéke.

A Roco ezt annyiban oldja meg, hogy a kis sallangok nagy része gyárilag felszerelt. Ennyi. Máris átfogalmazódik az új, újszerű kategória és nem utolsó sorban, nem ragacsozzák össze suta kezek a szép modellt.

 

 

A kedvcsináló közelképek valóban kedvet csinálnak, de legyünk objektívek: még nem érzem azt az átütő újdonság ízt, ami ezesetben lemoshatná a Tilliget a palettáról.

 

 

Talán a szépen kidolgozott vezetőállás billenthet valamit a mérleg nyelvén...

Arról se feledketzzünk meg, hogy ugyebár a mozdony hajtása már készen van. Hiszen a V100-asok forgóvázai, a tengelytáv és a kerékátmérő pontosan egyezik a csehszlovák gépekével, azaz a cég Búvárjával, így adekvát a tény, hogy a hajtás "tovább hasznosítható". Emlékezzünk, hogy amíg nem volt Búvár, meg Bardotka a piacon, addig a cseh modellező oldalak rendre a Tillig V100-asát ajánlották bázismodellnek. És erre nagyban rásegített, hogy a mai napig kapható startos kivitele a modellnek, erősen nyomott áron. Nekünk szívmelengető hír ez, hiszen ennek köszönhetjük a megannyi csodaszép M41-est Hubert Feri műhelyéből.

 

 

Viszont, ha tényleg a tervezőprogram rajza valósul meg, akkor mindenképp az "ez nekem kell" hatás jön el és bizony sok gyűjtő be fogja szerezni a modellt. Modulos barátaim elmesélése szerint egy-egy külföldi, főleg német találkozón az a tapasztalat, hogy a V100-asból sosem elég.

Meglátjuk. A Roco esetében itt, most nem kell attól tartani, hogy azonos időszakra szánt megjelenés lenne más gyártóktól (aztán lehet, hogy jól meglepődünk, ha egy kínai bázisú cég még karácsony előtt kihozza ugyanezt...), ezért minden bizonnyal a modell jó lesz. Emlékezzünk, hogy amikor a P8-as gőzösök jöttek piacra, már tudtuk, hogy a Roco és a Tillig egyidőben fejleszt. Mivel az egyiknek előbb kellett megjelenni, ezért sajnos apróbb hibák becsúsztak a projektbe. A Roco rukkolt ki hamarabb a mozdonnyal, lásd lett is probléma a szerkocsi hajtással. Olyannyira, hogy az első szériát vissza is hívták. Itt most ettől nem érdemes tartani, a Roco a beharangozott modellévre, azaz jövőre ki fogja hozni a V100-ast.

Két változatban és első körben négy festéssel, digitális-hangos klónokkal.

Az analóg modell ára 119 euró, ami mai áron 37000 ft. Ugyanez Tilligben akciósan is 150 euró, tehát az árverseny máris eldőlt. A digitális-hangos 189 euró lesz, ami már megosztóbb, lévén hogy a 70 eurós differenciáért egyéb hangos megoldások is elérhetők lehetnek.

 

Abban bízom, hogy az alapkérdés, miszerint mi értelme a párhuzamos fejlesztéseknek, kicsit helyére került. Már csak azért is, mert nem mehetünk el a Tillig pontosan 20 éves fejlesztésének ténye mellett. Illetve beláthatjuk, ha megismerkedünk a német vasúti fanatizmussal, hogy a keleti V100-as örök darab, mindenkor sláger típussá avanzsálható, még akkor is, ha már az összes gyűjtőnek tele a polca az eredeti modellel. Valahogy az az érzésem, hogy ott nem úgy állnak hozzá, hogy "ez a típus már megvan, minek a másik". Mindamellett, hogy már ott is árérzékenyek, de éppen ennek köszönhető az új Roco modell árterve is.

 

Meglátjuk, hogy mikor jönnek az első fecskék és hogy milyen lesz a fogadtatás. Abban biztos vagyok, hogy ha megérkezik a tesztpéldány, mindenképp készül egy összehasonlító írás annak érdekében, hogy mindannyian átlássuk a 20 év korkülönbséget. Tegyük hozzá, hogy ekkora korbeli eltérés még nálunk, embereknél sem mindig egyértelmüsíthető...

 

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!