BR 212 314-6    Deutsche Bundesbahn    Modist   2009      kat.sz.: 120104

Nagyon sokat vártam erre a mozdonyra. Annyira hiányzott a TT-s méretben, hogy kénytelen voltam N-esben birtokolni pár évig. Aztán szerencsére a remscheid-i vállalkozás belefogott a vontatójárművek fejlesztésébe is. TT-ben a V100-ról kapásból a keletiek, amúgy igen jól sikerült mozdonya jut eszünkbe, de aztán megszokhattuk már, hogy a két német vasút viszonylagos szinkronban fejlesztették a járműveket, így a mellékvonali dízel-hidraulikus mindenes, kisebb eltérésekkel mindkét nemzeti vasúttársaságnál munkába állhatott. A mozdonytípusnak (ennek is) komoly kultusza van, sőt a 212-esek közül egy még a magyarországi pályákon is előfordul, hisz a győri Audi iparvasútjának oszlopos tagja az egyik felújított példány.

1958-tól gyártják a V10010-as sorozatot, majd 1962-től az igények azt mutatják, hogy a nagyobb teljesítményű, 1350 LE-s változat a sikeresebb, ezért ettől kezdve a V10020-as sorozatról beszélünk. A 12.100 mm-es mozdony a 22-es géptől 20 cm-rel hosszabb. Kérdés, hogy ezt a Modist miképpen követi... Választ csak a másik mozdony modelljének megérkezésekor kaphatunk.

 

 

A modell természetesen a Tillig koprodukciójában készül, ennek köszönhető a hajtáslánc, a kerekek, a motor és pl. a kiegészítő szerelvények is. A markánsan egyszerű formavilág ellenére nyomban észrevehető a keleti és a nyugati típusok közti alapvető különbségek. A negyedik korszakos színvilág, illetve a sokak által kedvelt DB "keksz" nagyon jól el lett találva. A tamponozásra nincs panasz, hozza a Mosdist, illetve a Tillig által képviselt magas színvonalat.

 

 

Minden apró részlet ki lett dolgozva, nincsenek elnagyolt felületek. Különösen vonatkozik ez a fényszórókra, melyek természetesen menetirány szerint váltanak fehér és vörös fény között. A mozdony főkerete itt is fémötvözet-öntvény, ami magabiztos ballasztot ad a mellékvonali mindenesnek.

 

 

A forgóvázakon belül a tengelytáv mintegy 10 cm-rel rövidebb a keleti mozdonyénál, ezért ezt a különbséget a modellen is érzékelhetjük. Az igényes modellezés alapja, hogy egy ilyen nüansznyi eltérés esetében is merőben más alkatrészt (szerszámot) illik gyártani. Ezzel magyarázható, hogy a modell csak részben a Tillig szülötte.

 

 

Egyébként a forgóvázak az eredetivel egyezően, nincsenek túl cizellálva, a modellfelhasználás szempontjait figyelembe véve nincsenek feleslegesen kiálló alkatrészek.

 

 

A mozdony arányai kitűnőek, mindenképp átjön a nyugati jelleg (de lehet, hogy ez csupán szubjektív meglátás). A vezetőállás a lehetőségekhez képest átlátható és berendezett.

 

 

Gazdag kiegészítő-kínálat hullik ki a dobozból, így bőségesen van mit utólag ragasztgatnunk, ha szeretnénk.

 

 

Nagy örömömre szolgál, hogy a modell a gyűjteményt gyarapítja. Nagyon jó arányú, szép kis mozdony. Szerencsére bőséggel akad mögé kötni való vagon is.