Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

IFA W50 építése Modelltec "selejtzsákból"

<<Vissza a műhely gyűjtőlapra                                                                             <<   >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

Az egykori szocialista blokk klutuszteherautója volt az IFA W50-es. Nem véletlen, hogy TT méretben igen hamar részévé vált a katalógusnak és akár magában, akár vasúti járműhöz csomagolva lehetett kapni. Na persze ebből a szempontból is mostohán bánt velünk a KGST elosztási rendszere, hiszen jó, ha itthon a 4541-es katalógusszámú pőrekocsin találkoztunk a teherautóval. Más helyzetben nagyon ritkán. Az egykori VEB Berlinplast által is gyártott TT méretű IFA W50-es manapság reneszánszát éli, hiszen megannyi gyártó és átépítő műhely kínálja, persze zömmel NDK-s, vagy újraegyesítés utáni állapotokban, festéssel, felépítménnyel. Mint annyi más modellnél, itt is követhetetlen volt az eredeti gyártási jog és a szerszám. Igazán nem nagyon lehetett gazdája, hisz ha megnézzük a régi példányokat, akkor azok már a jócskán elhasználódott szerszámról tanúskodnak. A játékipar kapitalizálódása, a nagy cégek kínai gyártásba történő átvonulása némi teret hagyott a kis manufaktúráknak, melyek közül páran kihasználták a lehetőséget és leporolták a régi öntőformákat. Szerintem teljesen új szerszámok is születtek, de annyira sok cégnél kapható a modell, hogy innen nehezen lehet megmondani, hogy tulajdonképpen hányan is gyártják.

A legismertebb műanyagfeldolgozó cég a S.E.S. Modelltec, akiktől már sok éve skierült beszereznem mindenféle vontatmányt, felépítményt. Aztán a kinti vásárokon sorra futottam bele a cég által csomagolt "selejtzsákba", ami voltaképpen a fröccsöntésről leszedett, kisebb hibás alkatrészek voltak, még az öntési csapok is rajta maradtak mindegyiken. A mellékelt papír külön felhívja a figyelmet arra, hogy ez nem építőlészlet, mert nincs minden zacskóban az egyes modellekhez. De mi is van a nejlonban? Külső rápillantásra rengeteg IFA kasztnit, alvázat, no meg Zeuke V75 kasztnit és főkeretet találunk benne. Ez utóbbiról kiderül, hogy csakis a régi, egy forgóvázon hajtott típushoz való és valamilyen okból kifolyólag a Modelltec birtokolja a szerszámot és a gyártási lehetőséget. Mindemellett tele van a csomag egy rakás ismeretlen, H0-ás aprósággal és még csomó, beazonosíthatatlan kiegészítővel. 10 euróért tulajdonképpen egy zsákbamacska az egész és amikor tételesen átnézzük, akkor derül ki, hogy mit is tudunk kezdeni vele. Hozzáteszem, hogy a legutóbbi, leunai vásárlásom során olyan zacskót találtam, amiben Bttb mávos Nohab kasztni volt. Külön köszi Dini baráTTomnak, hogy felfigyelt a csomagra.

No de mivel nem építőkészlet, így elkezdtem töprengeni az Ifák kapcsán. Hiszen van kasztni, van ablak, van alváz, van pár kerék, plató és ponyva. Mi hiányzik? Hát kellő mennyiségű kerék és tengely. No meg a platótól eltérő felépítmény (daru, hosszúáru szállító, konténeres felépítmény, vagy akár doboz). Balog Tomi barátom éppen ezért pár éve vásárolt a Hädl-től IFA kerék csomagokat, de szerintem nem igazán volt összhangban az ár-érték arány, ezért nézelődte tovább. Aztán futottam össze az ebay-en egy ajánlattal, ahol 50-es csomagban kínálták a szükséges kerekeket és volt hozzá acéltnegly is. Nyomban rendeltem és pár napon belül meg is jött a csomag. Most már neikállhattam a "legózásnak"...

 

 

Persze előtte még venni kellett pár szortiment dobozt, hogy áttekinthető legyen a kínálat. Látható, hogy az Ifához háromféle kerék van: egy a kormányzott, rövid aggyal, egy hosszabb agyú hátulra és egy lukas, amit erre húzunk rá, hogy ikerkerék legyen belőle. Az eredeti csomagban talán éppen annyi volt, hogy egy kocsit kiadott volna, viszont kasztniból és alvázból kb. 9-10 akadt benne.

 

 

A gyűjtögetés során már hozzám kerültek a bal oldali kocsik, a piros és zöld kasztnis változatok. A kékek most készültek.

 

 

Ez a példány a fent említett, endékás változat. Érdekes módon most vettem Leunában, rendkívül baráti áron. Érdekes, hogy néha elő-előkerülnek ilyen "M" készletek, amiken látható, hogy zsír újak, az életben nem voltak kereskedelmi forgalomban és amolyan időutazás, amint a kezünkbe kerül. A csomagolás, a minőség honeckeri időket idéz...

 

 

És akkor nézzük a minőséget! A zöld kocsi anyagában festett, eredeti termék, a kéket már én fújtam ilyen magyaros kékre, hogy mégis ismerősebben hasson a végeredmény. Látszik a szerszám minősége is, hisz a kéken jóval élesebbek a vonalak.

Az egyik leglényegesebb pont a fényszóró. A korai változaton kézzel éppen, hogy odapöttyentettek valami ezüstöt az amúgy már armatúra formájúra öntött fényszóróa. Ez nem szép, mert kicsit olyan mellbimbó hatása van annak a lámpának... A Modelltec által öntött kasztnin homorú a fényszóró, mintha egy kis plexit kellene odaragsztani, hogy élethűbb legyen a világítótest. Erre próbáltam kitalálni valamilyen megoldást-

 

 

A lámpa evolúció itt nyomon követhető. A piroson a gyári megoldás, aztán a Modelltec homorúja, amit már ezüst lakkfilccel kitöltöttem, majd egy közbenső próbálkozás, amikor is két strasszt tettem a méretben pont megfelelő helyre és végül itt a szélen a domború üveges megoldás. A harmadikon nem olyan szép a strassz, mert nagyon bumfordi a mérethez képest. Nyerő a a második és a negyedik kocsi lett.

 

 

Itt már jobban koncentrálunk az egészséges megoldásra. Kétségtelen, hogy a strasszos lámpa felhelyezése gyors és pontos lehet, nem kell festegetni. Hatása pont olyan, mint a Gützold E499-esnek. Ahhoz is vettem a strasszokat... Viszont nekem sokkal jobban tetszik a visszafogottabb, jobb oldali eredmény, amihez egy kicsit ügyeskedni kell.

 

 

Tehát első lépés, hogy lefújom a kasztnit. Ha nagyon eltérő színű, akkor szürke alapozást kap, majd jöhet rá a bilikék. Ez nálam most a Tamiya TS10-ese palackból. Szerintem pont IFA kék. Aztán jöhet a lakkfilc, aminek a hegyétt egy kicsit megjáratom a lámpa öblében. Kvázi fonycsorozom a tükröt. Az se baj, ha kicsit kifut a lakk a keretre. És ezután jön az egynapos lépés...

 

 

Pattex kétkomonensű, gyorsan száradó ragasztó. Egy borsónyi adagot kinyomok a vak CD lemezre és összekutyulom. Ezután egy gombostűvel felszedek belőle és elkezdet pöttyözni. Gyakorolni kell, mert nincs két egyforma pötty. Azért kell a CD, mert ezen nem folyik el a ragsztó, hanem taszítja a felület ezért csak minimálisan folyik meg a csepp. Kör alakú lesz, mert összezár, ha esetleg szálat húzunk a tű hegyével, az sem baj, mert magába szippantja a ragasztó csepp. Csak két, három percünk van, mert az anyag öt percnél dermed, majd köt. Viszont majd' egy napot kell várnunk, hogy le tudjuk pattintani a kis lencséket a lemezről, mert amúgy még tapad, ragd és könnyen deformálódik. Más fólia nem jó ehhez, mert arról nem jön le szépen. Kis sniccerrel, vagy zsilettel kell alányúlni és közben fogni az ujjunkkal, mert elpattanhat a fenébe és sose találjuk meg. Az sem baj, ha belenyomódik az ujjnyomunk, így legalább olyan lesz a lencse, mint az igazi lámpaüveg.

 

 

A sok próbálkozás meghozza az eredményt. Lesznek nagyobbak is, de azét zömmel készülnek megfelelő méretű lencsék is. Az Olfa kés hegyére rá tud tapadni, egy gombostűvel finoman beragasztózzuk a lámoa keretét és ráigazítjuk a lencsét. Pillanatragasztó hamar megfogja, máris használható.

 

 

És végül egy másik frizírozási ötlet. A tömeggyártott IFA kasztni amúgy egészen jól sikerült, viszont a fellépője nagyon béna. Gondolom, ezt nem lehet egyszerűen fröccsönteni, ezért elhagyták a lényeget. Az ifákra oly jellemző fellépőt magunknak kell megalkotni. Adott a 0,3-as acéldrót, kis fogóval meghajlítjuk és így, párban felragasztjuk a kasztniba fúrt 0,5-ös furatba. Az anyag nagyon vékony, ezért a furat a belső oldalon áttörhet, de száradás után összecsiszolható és akkor rá tud csúszni az alvázra. Lehetne még cizellálni, de szerintem így már eléri a kívánt hatást. Persze kell még visszapillantó, ki kell festeni az indexlámpákat és még el kell készíteni a felépítményeket. Innen folytatom, hisz lesz még rajta meglepetés is.