Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

A Zeuke-BTTB GmbH által cikkszámozott 02123-as BR01 122-es gőzös

javítása

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 

 

Történt, hogy egy nagyon jó barátom és gyűjtőtársam megkért, hogy ha már Lößnitzben járok, akkor találjak neki való modellt. A lista sok mindenre kiterjedt, tehát könnyű dolgom lehetett volna, viszont a keret annyira nem volt gáláns: mindösszesen 70 euróból gazdálkodhattam.

Ilyenek szerepeltek a listában: BR01 DRG festésben, BR80 a Roco-tól, ugyancsak aranybetűsben és még pár vagonvágy, no meg alkatrészek.

Kicsit szomorú voltam az első kör után, mert semmit nem találtam az értékhatár alatt. A második mustrám során az egyik kedvenc kereskedőmnél, a berlini Michas's Bahnhof-nál ott kínálkozott egy régi dobozos, de már Parisel cimkés 01-es. No nézzünk csak bele! Az árcimke 95 eurót mutatott. Ismerve a céget, ez már lehet olyan ár, amiből pofátlanul le tudnék alkudni.

Doboz kibont, mozdony átvizsgál. Hoppá! A csatolt kerekek meg sem moccannak. Az első és a hátsó lejjebb van, mint a középső. No ez tipikus cinkpestis a főkeretben. Szerencsére a szerkocsi és a benne lévő hajtás makulátlan.

Bemondtam a tutit: 50 euro. Gond nélkül bólintott az eladó srác és máris tasakban volt a dobozos, amúgy teljesen sértetlen modell.

 

 

Íme a versenyző. Használati nyomok a dobozon és sajnos leírás nélkül, de teljesen vállalható.

 

No itthon első dolgom volt, hogy szétszedtem a modellt. Mivel ebből a típusból az elmúlt fél évben kb. 5 példány fordult meg a szervizben, így nem okozott gondot a finom műszer megbontása. Szerencsére volt is raktáron főkeret, ami ugyan már nem ehhez a típushoz való, hanem a Tillig legújabb fejlesztésű 01-eseihez, de kis kézimunkával hozzáilleszthető a régebbi modellhez.

Nézzük!

 

 

A gyári új fém főkeret és a mozdonyból kiszerelt példány. Ez utóbbinál nem tudtam kiszedni a középső tengelyt, mert a pestistől megdagadt öntvény szinte körbenőtte azt és így beleszorult a vájatába.

 

 

A baloldali nyíl mutatja, hogy a tengely fölött felpúposodott az öntvény, ezáltal meggörbült és fogságba ejtette a középső kerékpárt. A jobboldali nyíl pedig a főkeretre rögzíthető, alsó takarólemez két csavarozási pontjára utal, ahol először még anyával rögzítették a csavart, később M2-es menet volt az öntvényben. Ez a megoldás elegánsabb, mert így nem veszhet el az anya.

 

 

 

Az egyik fő probléma, hogy a régi alkatrészen a nyíllal jelölt csapra volt rászorítva a rudazatot tartó fém kulissza, ami az új konstrukciónál már típusfüggő műanyag alkatrész. Ezt valahogy meg kell oldani, hogy a régi fém keret stabilan rögzítve legyen a főkerethez.

 

 

A tengely kiszabadítása csak a keret törésével érhető el. A törött keret összeillesztésével is látható, hogy mennyire meg van görbülve és milyen eltérés mutatkozik az egyeneshez képest.

 

 

Az új főkeretnél az első megoldandó probléma a két kettes furat menetfúrása. Szerencsére jó szerszámmal percek kérdése volt csupán.

 

 

A rudazatot tartó keret csapját már ugye nem tudtam úgy szétsajtolni, mint a gyárban, ezért más megoldáshoz folyamodtam. A csapot (bal alsó nyíl) visszacsiszoltam a felső nyíl által mutatott anyag vastagságáig. A kis csapba központosan befúrtam egy egy mm-es fúróval, majd metszettem bele egy M 1,2-es menetet, amibe pontosan belement a kis nyíllal jelölt szemüvegcsavar.

 

 

Így a rudazatot tartó keret gyönyörűen kapcsolódik az új főkerethez. Elől, a jobb oldali végen két kis horony fogja a fém alaktrészt, ne forduljon el.

 

 

Az összeszerelést követően a mozdony futóműve schaffhauseni óraként működött, minden kerék forog, a hajtás akadálymentesen megy.

 

 

Az igen rövid ideig gyártott 122-es ritka modell, ezért megérdemelte a feljavítást. Érdemes megnézni, hogy a sátor oldalát nem csiszolta szét a sok játék, tökéletesen olvasható a felirat.

 

 

Minden kiálló apróság a helyén van, nem olyan a mozdony, mintha a kutya szájából húzták volna elő. Igazi, német másodkézi modell, látszik hogy megbecsülte az előző tulajdonosa, csak éppen nem tudott mit kezdeni a pestises főkerettel.

 

 

Irígykedve teszteltem le a modellt, mert ez a példány még nekem sem volt meg és bizony ezért a pénzért egy makulátlan darabja lett a jóbarátomnak.

 

 

 

A nejlon betétet már én raktam alá, így valóban elmondható, hogy újszerű a modell.

 

A mozdony 50 eurós alapárán felül az alábbi költségek merültek fel:

új főkeret: 4,20 Eur.

két gumigyűrű a hátsó hajtott kerékre: 1,30 Eur

 

Tehát összesen 55,70 Eur, ami a mostanában megzsokott, 300-as árfolyamon pontosan: 16710 ft.

Legyen ez egy tanmese a vaterán, vagy a hazai börzén vadászó, de nem igazán tájékozott gyűjtők számára, hogy lám, jó helyen, kis szerencsével ilyen minőségi modellt lehet vásárolni.

És legyen okulás a neppereknek is, hogy ha lennének annyira igényesek, hogy egy ilyen alapállapotú modellből, ennyi ráfordítással, ilyen minőségű javítással, ezt a végeredményt érnék el, akkor szemrebbenés nélkül vállalható lenne mindkét oldalon a 100 Eur környéki eladási ár, ami ugyebár tisztességes hasznot jelenthet ebben a konstrukcióban.