Kapcsolat: tothg@citysound.hu  

MasTTertape Blog

Az első hazai jogtiszta reklámmozdony és az árnyoldal                             

előző bejegyzés                                                                       következő bejegyzés

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK


2013. november 13.

E bejegyzést hosszas töprengés, a belső indulatok forrongása és a józan itélkezés előzte meg.

 

És a megjelenését követően több kritika is ért mindkét oldalról. A negatívan érintettek közül csupán egyvalaki üzent, azt is sajátos módon, de elfogadom, hogy az anonimitás szent, ezért most nála pattog a labda.

A most olvasható írásban tévesen mostam össze bizonyos nick-eket, az érintettektől elnézést kérek, ezeket utólag javítom, viszont a tárgyilagossághoz hozzátartozik, hogy erre felhívjam a figyelmet.

 

Már sokszor esett szó itt és a korábbi naplóstruktúrában a hazai, kisszériás, reklámmozdony-helyzetről. Miért is érdekes ez ennyire? Hát azért, mert e téren nincs nagyszériás gyártó, aki egyáltalán elkészíti ezt az egyébként itthon igencsak kelendő festési variációt. Sok gyűjtő van, aki csak ezért vesz Tauruszt, mert ilyen változatos reklámfestésekkel jelenhet meg. Másrészt meg azért is, mert a Piko Taurusza a legolcsóbb mozdony, ami a korszerűnek mondható modellek közül elérhető. De az árakról később.

Hogy miért is kellett töprengeni? Mindenki számára ismert a pár évvel ezelőtti hisztéria, amikor is egy kicsit kiborítottam a bilit az Index akkori topikján a jogtalanul felhasznált reklámgrafikák ügyében. Hiszen itthon még a zavarosban halászás dívik, egyfajta balkáni mentalitással. Sok ügyeskezű, vagy csupán csak sufniművész "modellező" szemrebbenés nélkül veszi a bátorságot és mindenféle minőségi szinten előrukkol ilyen-olyan reklámmozdonyokkal, miközben ezeknek a grafikáknak az ilyen jellegű felhasználása is szabályozva van. Természetesen az Index remek táptalaja az ilyen simliskedőknek, nem egyszer a jogok tulajdonosát távolították el a fórumról, teret engedve az ilyen jellegű szabad rablásnak. Nos ezért sem az érintett topikban osztom meg az alábbi tényfeltárást. Harmadrészt pedig egyáltalán nincs kedvem olyan, magukat modellezőknek tituláló emberekkel diskurálni, akik nyomdafestéket nem tűrő stílusban leveleznek. Ebből már kinőttem.

És akkor jöjjenek a tények!

Tegnap egy színes bejegyzésre lettem, lettünk figyelmesek az amúgy kellően halott, TT-be kezdtem fórumon. Mindenki teaháza, azaz Varga Zsolti közzé tette legújabb szerzeményéről készült fotóit (ezeket a képeket bátorkodtam felhasználni az alábbi illusztrációhoz). Ezzel a felütéssel: Ez is megjött. És az öt fotón a Wagner 200 dizájnnal ellátott Piko alapra átfestett Tauruszt látjuk. Igencsak elgondolkodtató minőségben... Köztudott, hogy ezeket a matricázásokat nem Zsolt készíti, de az is mindenki számára ismert, hogy a munka mögött egy igen jól ismert úriember áll. Bár Zsolt nem szokta minden egyes beszerzését megosztani, ezért az óvatos fogalmazásból hamar kiderül, hogy az átmatricázott mozdony nála, tőle rendelhető. A részletekért meg lehet őt keresni a korábban már többször jelzett elérhetőségen.

A fotói viszonylag jók, tehát alkalmasak arra, hogy egy rögtönzött összehasonlítást dobjak össze az általa propagált modell és az augusztus óta előkészített, majd Jakó Attila műhelyében minőségi színvonalon megalkotott, a Loc&More által felhasználási joggal felruházott modell szereplésével. Már a facebook-on, a Hobbivasút TT fórumán is körbeért a hír, hogy sikerült elintézni, hogy a Jakó Modells a Loc&More engedélyével készíthesse a modelleket. Az ilyen mozdonyok sorszámozott tanúsítvánnyal kerülnek az új tulajdonosaikhoz, így valamilyen szinten nyomon követhető, hogy ki, milyen beszerzésből jutott a grafikás mozdonyhoz. Persze látva a hamisítványt, a különbség egyértelmű bizonyíték.

A fotók:

 

 

A Jakó Modells mozdonya a Lohengrin vára felőli oldalról.

 

 

Nevezzük csak Garfield-nek az elkövetőt, tehát a mozdonya ugyanabból a nézetből.

És itt tévedtem, mert mint kiderült, az elkövető nem a Garfield macska néven exponálódó úriember, hanem az eseményeket - tán valóban bölcsen - a háttréből szemlélő Hintaló Patkoló nick tulajdonosa. (infó Garfieldtől)

Ha netán nem vehető ki, de a modellen más arányokkal jelentekezik a fő motívum. A főkeret feliratai pedig teljesen más képet mutatnak: a JC Jägendorfer logó emitt fordított J-vel szerepel. A Lok&More k-val és hiányzik a Locosound logó is.

Talán nem véletlen. A készítő esetleg ezzel ütné el a plagizálást, de a jog ebben az esetben is találhat fogást rajta, egyfajta megtévesztés vélelmezésével.

Na persze az arany az nem az és a vörös is merőben más árnyalat, de ezt betudhatjuk a fényképezőgépnek.

Hansúlyozom, hogy igyekeztem hasonló körülmények között fotózni.

 

 

A Jakó Modells felső nézete. Szépen festett és takart áramszedő fészek.

 

 

Míg a másik mozdonyon egyből ordít a DHL festésű eredeti sárgája. Már a Széchenyi Taurusznál megtanulta a Loc&More, hogy ezt a fészket is le kell ragasztani, mert csúnya. Azóta nem egy reklámmozdony született, mégis a kevésbé figyelmes munkán visszaköszön az eredeti fiaskó.

 

 

A Jakó mozdony orr része szépen kidolgozott, a színhatárok pontosak, nem beszélve az utólag felrakott kapaszkodókról, ami sokkal magasabb szintre emeli a Piko mozdonyt, mint ahol a nagysorozati testvérei vannak.

 

 

A másolat mozdonyon totális káosz uralkodik az orron. Gyűrött, elnagyolt matrica, ronda orrkapaszkodó és nem került föl az oldalsó tolatási kapaszkodó. Itt-ott alkoholos filces utánhúzás és mindenféle megmagyarázhatatlan belepingálás.

 

 

A Bolygó Hollandi felől nézve ilyen a Jakó modell.

 

 

Macskánk mozdonyának ez a fele nem is annyira vészes, ha eltekintünk a szöveg hiányától és sajnos itt is visszaköszönnek a csalafintaságok. Ráadásul az ablakok világosan hagyott kerete félmunkára utal.

 

 

És a mozdony másik vége jogtisztán...

 

 

...illetve a sufni művekből. Ezt a megjelölést nem én elevenítettem fel, hanem egy kedves, igencsak hozzáértő gyűjtőtársam fogalmazott így az egyik mai levelében, amikor is hüledezve szemlélte az indexre felrakott képeket.

 

És végül két kiegészítő kép, amit csak a Jakó modellről tudtam készíteni.

 

 

A modellhez jár egy sorszámozott tanúsítvány, ami azt igazolja, hogy végre született egy jogilag rendezett hátterű, kisszériás, reklámmozdony. Úgy gondolom, hogy aki vasútmodellt gyűjt, annak egy ilyen Zertifikat azért ér valamit.

 

És a másik:

 

Attila egy kicsit testre szabta a dobozt, így már messziről észrevehető a különbség.

 

Az egész slusszpoénja az, hogy míg Hintalovunk által készített és Varga Zsolti nevével is fémjelzett modell átmatricázási ára 15 ezer forint, addig a Jakó Modells, jogtisztán, igazolással ellátott és a képek alapján jóval magasabb minőségi szintre tehető modellje, csupán 12 ezer forint extra költségbe kerül.

Tehát még az sem mondható el, hogy a silányabb az olcsóbb.

És ha idevesszük azt, hogy az alapként szolgáló, gyári Taurusz 25 euróba kerül Németországban, akkor gyors matekkel kiszámolható, hogy a minőségi modell 20 ezer alatt van, míg a sufni tuning a fölött.

Hozzáteszem, hogy nem mindenki tud rendelni kintről, minden egyéb okok miatt, ezért pár, jól ismert forrásból is beszerezhető a mozdony 10-11 ezer ft-os áron. Ha ez a kiindulási alap, akkor viszont 22-23 és 25-26 ezer ft-os alternatívák vannak. Ki-ki döntsön a saját belátása szerint, de azt is vegye figyelembe, hogy a méretarány megítélése csakis minőségi produktumok által javítható. A zavarosban halászók pedig szép lassan eltűnnek a süllyesztőben.

 

Az iromány margójára:

Sajnos külön ki kell emelni, hogy az ilyen kritikák nem a rossz munkát végzők pellengérre állításáról szól, hanem a jó irányba terelésről. Saját magamon tudom, hogy ha valamit csinálok, arra negatív észrevétel érkezik, akkor javítok a munkámon, hogy a következő esetben az előzőleg finnyogók is legalább szó nélkül maradjanak. Sokszor szoktam mondani, hogy jót is legalább annyi munka csinálni, mint rosszat. Az igénytelenség itt a legnagyobb probléma. De mindenki annyira lehet igényes, amennyire saját maga jónak látja, de ne kérjen érte pénzt. A mai világban még a kispénzű modellező is szeretne szépen kivitelezett modelleket gyűjteni. Nagyon sok modellépítő felismerte ezt az irányvonalat és a fejlődés útjára lépett. Viszont páran még a múltban topognak. A fejekben kell rendet tenni és nyitni kell a világ felé.

És utolsóként egy gondolat arra, hogy ezeknél a sértett "művészeknél" az első reakció az, hogy én ugyan mit tettem le az asztalra. Hát kérem sokkal többet és sokkal kevesebbet, mint ők. De nem eszerint kell mérni. Nem kevés pénzt költöttem el az ilyen és ehhez hasonló modellekre, így megvan a jogom ahhoz, hogy szabad véleményt alkossak róluk. Nem vagyok rászorulva arra, hogy kötelező feladatként modelleket építsek az olcsó beszerzés és a drága továbbadás elvei mentén. Ha lenne rá időm, akkor ezeknél jóval szebb és minőségibb modellt építenék, kizárólag a saját örömömre, így nem érdekelne, hogy mennyibe kerülne. Viszont addig, amíg ehhez nem áll össze minden körülmény addig marad a saját pénzen kritizálás.

Viszont párbeszédre mindig nyitott vagyok...